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| Charte de charité | |
| | Auteur | Message |
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Arnvald Fondateur
Nombre de messages : 245 résidence ds les RR : sancerre, duché du berry (hrp : liege) Date d'inscription : 21/05/2005
| Sujet: Charte de charité Dim 6 Nov - 10:30 | |
| - Citation :
- Abbaye Cistercienne Saint-Arnvald de Noirlac
Duché du Berry, France
CHARTE DE CHARITE ou Carta Caritatis
"Séparés par le corps dans les diverses parties du monde, qu'ils soient indissolublement unis par l'âme. Vivant dans la même Règle, avec les mêmes coutumes." est devise de l’ordre de Cîteaux (dit aussi "Ordo Cisterciensis").
I. Préambule et les 4 saints fondateurs:
- 1. La présente "Charte de la Charité" et la charte "Mère-Fille Saint Etienne de Harding" sont les documents juridiques cisterciens par excellence : ils définissent la constitution de l’ordre au sens juridique. Ils ont été rédigés à la base par Saint Étienne Harding en personne, troisième abbé de Cîteaux en 1098. Saint Étienne Harding, voulant assurer la paix mutuelle, statua et transmit à ses successeurs ces deux chartes afin de souder indissolublement les moines cisterciens dispersés dans les abbayes en divers endroits.
- 2. Fort de sa connaissance indirecte de la Loi Divine donnée par la Tablette d'Oane, Benoît, Saint Patron des Ordres Religieux Romains, rédacteur des douze préceptes et de la Règle de Saint-Benoît, a eu une influence prépondérante au niveau organisationnel de l'Ordre Cistercien. La règle de Saint-Benoît a valeur d'exemple moral mais n'est pas une norme obligatoire au sein de l'Ordre.
- 3. L'influence des Cisterciens fut à son sommet au XIIe siècle, grâce au charisme de Saint Bernard de La Bussière. Sa forte personnalité contribua beaucoup à l'extraordinaire développement de l'Ordre. Mystique, docteur de l'Église, homme de Dieu et homme politique, Saint Bernard de La Bussière fut, a-t-on écrit, "la conscience de son siècle". Il est devenu le Saint Patron des croisés et des chevaliers de Dieu dont la proximité est toujours restée chère au cœur des cisterciens.
- 4. Le XVième siècle est un désastre pour l'Ordre Cistercien, menacé de disparition : guerre avec les Anglais, peste, pillage en règles et incurie. Cîteaux et plusieurs abbayes cisterciennes majeures disparaissent les unes après les autres. Le vingt-et-un mai de l'an mil quatre cent cinquante et un, en Berry, l'abbaye de Noirlac est élevée à la dignité de mère de l'Ordre dans une optique fondatrice et salvatrice. Saint Arnvald devint alors recteur de l'Ordo Cisterciensis. Il est notamment devenu le Saint Patron des magistrats, des avocats et des justiciables (Justice), des journalistes (Vérité), de la chevalerie (Intégrité) mais surtout le Saint Patron majeur des cisterciens.
II. Les valeurs cisterciennes
- 1. La foy car l'engagement dans l'ordre est avant tout religieux. Les cisterciens se doivent de respecter le Dogme Aristotélicien, le Droit Canonique et la hiérarchie de la Sainte Église Universelle Aristotélicienne Romaine pour éviter de sombrer dans l'hétérodoxie. Des rapports harmonieux avec les autres membres de notre clergé et le respect de ses supérieurs ecclésiastiques sont fondamentaux
- 2. La charité est une valeur cistercienne fondamentale. Elle est d'ailleurs reprise dans le titre de son texte fondateur: la Charte de la Charité. L'égoïsme forcené et la recherche du seul profit sont à bannir. La charité est manifestation de l'amitié aristotélicienne. Elle est la faculté de se préoccuper du sort d’autrui. Elle est empathie, entraide désintéressée, réciprocité des rapports sociaux, amour du prochain. Chacun agit dans ce domaine en son âme et conscience.
- 3. L'exemplarité fondée sur les modèles donnés par les saints fondateurs et leurs successeurs est une valeur primordiale. Le frère cistercien est tenu au respect d'un certain code d'honneur implicite. Il se doit par sa conduite d'être un exemple pour les fidèles. Ce devoir d'exemplarité passe notamment par le respect d'autrui, des lois justes et des vœux prononcés. Cette recherche de perfection et d'intégrité est renforcée par le triptyque de Saint Arnvald qui énonce la quête de Justice, de Vérité et d’Intégrité.
III. Les 12 préceptes de Saint-Benoît
- Les 12 préceptes de Saint-Benoît, destinés à civiliser un peu la vie de la cité, sont également commandements majeurs de l'Ordre Cistercien.
1. Un seul Dieu tu adoreras et aimeras parfaitement. 2. Son Saint Nom tu respecteras, fuyant blasphème et faux serment. 3. Le jour du Seigneur tu prieras, en servant Dieu dévotement. 4. Tes père et mère, tu honoreras, tes supérieurs pareillement. 5. Meurtre et scandale tu éviteras, haine et colère identiquement. 6. La pureté tu observeras, en tes actes soigneusement. 7. Le bien d'autrui tu ne prendras, ni ne retiendras injustement. 8. La médisance tu banniras, et le mensonge également 9. En pensées, désirs, tu veilleras à rester pur entièrement. 10. Bien d'autrui tu ne convoiteras pour ne pas l'avoir malhonnêtement. 11. Foi et Raison te guideront simultanément. 12. Seuls Aristote et Christos tu loueras, évitant les faux prophètes.
VI. Organisation de l'Ordre:
- 1. Le recteur cistercien, qui est l’autorité supérieure de l'Église dans l'Ordre Cistercien, est l'abbé Res Parendo de l'abbaye Saint Arnvald de Noirlac. Il est canoniquement considéré comme un évêque à l'égard des membres de son Ordre, diocèse fictif.
- 2. Le recteur cistercien est nommé à vie et doit forcément être un cistercien affilié à l'abbaye Saint Arnvald de Noirlac. En cas de démission ou de décès reconnu du recteur, le grand-prieur est réputé candidat à sa succession. Si désistement ou absence prolongée du grand-prieur, le candidat est alors désigné par le chapitre de l'abbaye Saint Arnvald de Noirlac. Ensuite, le candidat officiel doit encore être formellement approuvé par le Synode Cistercien International.
- 2. Le grand prieur cistercien est le bras droit du recteur en toutes matières. Il partage, par délégation canonique de pouvoir, l'autorité et les capacités du recteur, qu'il peut remplacer en cas de besoin. Il est nommé par le recteur cistercien et doit nécessairement être un cistercien affilié à l'abbaye Saint Arnvald de Noirlac.
- 3. La présente charte se modifie sur proposition du recteur cistercien avec un vote du synode international cistercien, mis en place par la charte "Mère-Fille Saint Étienne de Harding".
IV. Intronisation d'un cistercien
- 1. L'intronisation d'un cistercien se fait lors d'une cérémonie religieuse à la fin du noviciat, célébrée par l'abbé, son prieur ou un cistercien délégué par le chapitre à cette fonction. Le postulant devra faire les trois promesses suivantes et prononcer le serment cistercien.
- 2. Promesse de Stabilité : par ce vœu de stabilité dans ma communauté, moi futur cistercien, confiant en la Providence de Dieu qui m'a appelé en ce lieu et dans ce groupe de frères et soeurs, je m'engage à employer avec constance, dans la durée, les instruments de l'art spirituel.
- 3. Promesse de Conversion de Vie : Par ce vœu de conversion de vie, moi futur cistercien, cherchant le Très-Haut dans la simplicité de son cœur, sous la conduite de la Vita de Christos et du Livre des Vertus, je m'engage à la discipline cistercienne.
- 4 Promesse d'Obéissance : par ce vœu d'obéissance, moi futur cistercien, aspirant à vivre sous une règle et l'autorité d'un abbé, je promet d'accomplir tout ce que les supérieurs légitimes ordonneront suivant les chartes et traditions cisterciennes. Renonçant ainsi à ma volonté propre, je suis l'exemple du Christos obéissant jusqu'à la mort et m'engage dans l'école du service du Très-Haut.
- 5. Serment cistercien : "Je fais le serment devant Aristote & sur les Saintes-Écritures de toujours agir dans l'intérêt premier de l'Ordre Cistercien et de l'Église Aristotélicienne, Apostolique & Romaine. Je m'engage à respecter les vœux suivants (les mentionner suivant le statut moine ou oblat). Par la grâce de Saint Bernard, je me reconnais, soumis à la hiérarchie, aux obligations et aux valeurs instaurées par les deux chartes cisterciennes rédigées par Saint Étienne. Je fais le serment devant Christos & sur les Saintes-Écritures de toujours servir en priorité le pape romain, le recteur cistercien & leurs représentants officiels. Par là même je reconnais comme subordonnés au présent serment mes autres allégeances, hommages & obligations. Et je fais le serment devant Saint Arnvald & sur les Saintes-Écritures de respecter le présent serment jusqu'à la mort (moine) ou jusqu'au jour où j'en aurais été relevé (oblat)."
V. Organisation d'une abbaye
- 1. L'abbé est un prêtre et constitue l’autorité supérieure d'une abbaye (mère ou fille). Il préside au chapitre de l'abbaye concernée.
- 2. Le prieur est aussi un prêtre et seconde l'abbé, dont il est l'adjoint, et peut le remplacer en tout, en cas de besoin. Il est coprésident du chapitre de l'abbaye concernée.
- 3. Les autres dignitaires siègent au chapitre, instance dirigeante de l'abbaye dont ils sont membres et œuvrant sous l'autorité et en coordination avec leur abbé.
- 4. Les modalités de désignation de l'abbé, du prieur et des autres dignitaires dépendent des modalités propres définies par l'abbaye concernée.
- 5. Le statut cistercien classique est celui du "moine". Il prononce des vœux d'obéissance, d'humilité, de charité, de pacifisme (pas d'armes) et de chasteté. Il peut continuer à avoir une activité séculière extra muros si un lien fort est maintenu avec la vie régulière intra muros.
- 6. Mais le statut d'oblat permet tout de même à un fidèle de s'impliquer dans l'Ordre en ne prononçant que des vœux mineurs. Il s'agit d'un laïc acceptant les vœux d'obéissance et de charité. L'oblat peut se marier, fonder une famille et avoir une activité externe. Le port d'armes de l'oblat est soumis à l'accord préalable circonstancié de l'abbé, dans la limite de la plus stricte légitime défense et du respect du Droit Canon.
- 7. Le novice est le candidat cistercien qui n'a pas encore prononcé ses vœux. Il ne pourra devenir membre à part entière de l'Ordre qu'après avoir suivi une formation théologique, avoir été baptisé et avoir participé à son intronisation comme cistercien (cf supra).
- 8. Tout cistercien doit être relevé de ses voeux par le Chapitre de son abbaye avant de pouvoir quitter l'Ordre définitivement.
VI. Organisation spécifique à l'abbaye Saint Arnvald de Noirlac
- 1. Les nominations et révocations aux postes, charges et attributions internes sont de la seule autorité du recteur, de son grand-prieur en son absence et par délégation de pouvoir à tout cistercien préalablement désigné.
- 2. Le recteur a toute latitude pour révoquer, sanctionner, suspendre voire sermonner un cistercien de l'abbaye.
- 3. Les autres modalités de fonctionnement sont édictées par le chapitre de l'abbaye dans un règlement intitulé "Charges et dignitaires de l'abbaye".
In Nomine Cistercium Mater Nostra, par la grâce d'Aristote et de Christos, puissent Foi et Raison vous guider et que Saint Arnvald le justicier, vous protége. salutations ludiques et bénédictions aristotéliciennes
Signé et scellé en ce jour du 16 juin 1457, par moi, Monseigneur Frère Roger, au sein de l'Abbaye cistercienne St-Arnvald de Noirlac.
Dernière édition par frère roger le Ven 22 Fév - 15:49, édité 1 fois | |
| | | frère roger Fondateur
Nombre de messages : 4123 Date d'inscription : 24/05/2005
| Sujet: Re: Charte de charité Mer 19 Mai - 8:20 | |
| - frère roger a écrit:
- Cistercian Abbey Saint-Arnvald of Noirlac
Duchy of Berry, France
CHARTER OF CHARITY or Carta Caritatis "Separated by the body in the various parts of the world, that they are indissolubly linked by the soul. Living in the same Rule, with the same habits." is the motto of the order of Cîteaux (known also as "Ordo Cisterciensis")
I. Preamble and the four saints founders:
- 1. The present "Charter of Charity" and the charter " Mother-Daughter Saint Etienne of Harding" are the legal cistercian documents by excellence: they define the constitution of the order in the legal direction. They were originally written by Saint Etienne of Harding himself, he was the third abbot of Cîteaux in 1098. Saint Etienne of Harding wanting to ensure mutual peace, ruled and transmitted to his successors these two charters in order to weld indissolubly the cistercian monks, dispersed in the abbeys in various places.
- 2. Driven by his indirect knowledge of the Divine Law given by the Shelf of Oane, Benoit, patron saint of the Roman Religious orders, writer of the twelve precepts and the Rule of Saint-Benoit, had a dominating influence at the organisational level of the Cistercian order. The Rule of Saint-Benoit has an exemplary moral value but is not an obligatory standard within the Order.
- 3. The influence of the Cistercians was at its top in XIIth century, thanks to the charismatic Saint Bernard of Bussière. His strong personality contributed much to the extraordinary development of the Order. Mystic, doctor of the Church, man of God and politician, Saint Bernard of Bussière was, one wrote, " conscience of his century". He became patron saint of cross and the knights of God whose proximity always remained expensive in the middle of the cistercians.
- 4. The XVth century is a disaster for the Cistercian order, threatened with disappearance: war with the English, plague, plundering in rules and incurie. Cîteaux and several major cistercian abbeys disappear the ones after the others. The blackjack May of the year one thousand four hundred and fiftyone, in Berry, the abbey of Noirlac is high with the dignity of mother of the Order from a founder and saving point of view. Saint Arnvald became abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac of the Ordo Cisterciensis. He also became patron saint of the magistrates, lawyers and justiciable (Justice), of the journalists (Truth), of the knighthood (Integrity) but especially major patron saint of the cistercians.
II. The cistercians values
- 1. The faith because of engagement in the order is prime to any monk. The cistercians must respect the Aristotélicien Dogma, the Canonical Right and the hierarchy of the Holy Universal Church Aristotelician Roman to avoid sinking in heterodoxy. Harmonious relationship with the other members of our clergy and the respect of its ecclesiastical superiors is fundamental.
- 2. Charity is a essential cistercian value. It is therefore included in the title of its text founder: the Charter of Charity. Exaggerated selfishness and the research of the profit for oneself is to be banished. Charity is demonstration of the aristotelician friendship. It is the faculty to be concerned with fate of others. It's empathy, mutual aid, reciprocity of the social reports/ratios, love of one's neighbour. Each one acts in this field in its heart and conscience.
- 3. The exemplarity based on the models given by the saints founders and their successors is a paramount value. The brother cistercian is held with the respect for a certain code of implicit honor. He must by his control of it to be an example for the faithful ones. This duty of exemplarity passes in particular by the respect for others, of the right laws and the marked wishes. This search for perfection and for integrity is reinforced by the triptych of Arnvald Saint who states the search of Justice, Truth and Integrity.
III. The twelve prescriptions of Saint-Benoit
- The twelve prescriptions of Saint-Benoit, intended to civilize a little the life of the city, are also major commands of the Cistercian order.
1. Only one God you will adore and love perfectly. 2. His Saint Name you will respect, avoiding blasphemy and false oath. 3. The Sunday you will request, by serving God devoutly. 4. Your father and mother, you will honour, your superiors equally. 5. Murder and scandal you will avoid, hatred and anger identically. 6. The purity you will observe, in your acts carefully. 7. The good of others you will not take, or will not retain wrongfully. 8. The scandalmongering you will banish, and the lie also. 9. In thoughts, desires, you will take care to entirely remain pure. 10. Well of others you will not covet for not to have dishonesty. 11. Faith and Reason will guide you simultaneously. 12. Only Aristote and Christos you will praise, avoiding the false prophets.
VI. Organization of the Order
- 1. The abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac cistercian, who is the higher authority of the Church in the Cistercian order, is the abbot Res Parendo of the abbey Saint Arnvald of Noirlac. He is canonically considered as a bishop with the regard of the members of his Kind, fictitious diocese.
2. The abbot of the cistercian Saint Arnvald abbey in Noirlac is appointed for life and must inevitably be a cistercian affiliated to the Saint Arnvald of Noirlac abbey. In the event of resignation or recognized death of the abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac, the high prioris is the famous candidate for his succession. If desistance or prolonged absence of the large-prior, the candidate is then indicated by the chapter of the Saint Arnvald de Noirlac abbey. Then, the official candidate must still be formally approved by the International Cistercian Synod (ICS).
- 2. The grand prior cistercian is the right-hand man of the abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac in all matters. He divides, by canonical delegation of being able, the authority and capacities of the abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac, whom he can replace where necessary. He is named by the abbot of the Saint Arnvald in Noirlac cistercian abbey and must necessarily be a cistercian affiliated to the mother abbey of the cistercian order.
- 3. The present charter changes on a proposal from the abbot of the Saint Arnvald in Noirlac cistercian abbey with a vote of the international cistercian synod, set up by the charter " Mother-Daughter Saint Etienne of Harding".
IV. Establishment of a cistercian
- 1. The establishment of a cistercian is done at the time of a religious ceremony at the end of the noviciate, celebrated by the abbot, his prior or a cistercian delegated by the chapter to this function. The applicant will have to make the three following promises and to pronounce the oath cistercian.
- 2. Promise of Stability: by this wish of stability in my community, me, future cistercian, trustful in the Providence of God who called me in this place and in this group of brothers and sisters, I engage myself to employ with constancy, in the duration, the instruments of the spiritual art.
- 3. Promise of Conversion of Life: By this wish of conversion of life, me, future cistercian, seeking the Almighty in the simplicity of his heart, under the control of Vita of Christos and the Book of Virtues, I engage myself with the cistercian discipline.
- 4. Promise of Obedience: by this wish of obedience, me, future cistercian, candidate with living under a rule and the authority of the abbot, I promise to achieve all that the legitimate superiors will order according to the charters and cistercian traditions. Refusing thus my own will, I am example of obeying Christos untill my death and I engage in the school of the service of the Almighty.
- 5. Oath cistercian: " I make the oath in front of Aristote and on the Holy-Writings to always act in prime interest of the Cistercian order and of the Aristotelean church, Apostolic and Roman. I engage myself to respect the following wishes (to mention them according to the statute monk or oblat). By the grace of Saint Bernard, I recognize myself, subjected to the hierarchy, the obligations and the values founded by the two charters cistercians written by Saint Etienne. I make the oath in front of Christos and on the Holy-Writings always to serve in priority the Roman pope, the abbot of the Saint Arnvald in Noirlac cistercian abbey and their official representatives. Consequently I recognize like subordinates with the present oath my other allegiances, homages and obligations. And I make the oath in front of Saint Arnvald and on the Holy-Writings to respect this oath untill my death (monk) or untill the day when I would be lifted from my duties(oblat). "
V. Organization of an abbey
- 1. The abbot is a priest and constitutes the higher authority of an abbey (mother or daughter). He governs the chapter of the concerned abbey.
- 2. The prior is also a priest and second to the abbot, of which it is the associated, and can replace it in all, where necessary. He is copresident of the chapter of the concerned abbey.
- 3. The other dignitaries sit in the chapter, authority leading of the abbey of which they are members and working under the authority and in coordination with their abbot.
- 4. Methods of designation of the abbot, of the prior and other dignitaries depend on the methods defined by the concerned abbey.
- 5. The traditional cistercian statute is that of the "monk". He pronounces obedience, humility, charity, pacifism (no weapons) chastity wishes. He can continue to have a secular activity extra muros if a strong bond is maintained with the regular life will intra muros.
- 6. But the statute of oblat allows all the same faithful to imply themselves in the Order by pronouncing only minor wishes. A laic should accept the wishes of obedience and of charity. The oblat can marry, found a family and have an external activity. The carrying weapons of the oblat is subjected to the detailed prior agreement of the abbot, within the limit of most strict the self-defence and the respect of the Canon law.
- 7. The novice is the candidate cistercian who did not pronounce his wishes yet. He will not be able to become full member of the Order untill after having followed a theological formation, to be baptized and to have taken part in its establishment as cistercian (cf supra).
- 8. Any cistercian must be raised of his wishes by the Chapter of his abbey before being able to leave the Order definitively.
VI. Specific organization of the Saint Arnvald of Noirlac abbey
- 1. The nominations and revocations at the stations, loads and attributions internal are on the only authority of the abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac, his high prior in his absence and by delegation of powers with any cistercian appointed beforehand.
- 2. The abbot of the Saint Arnvald abbey in Noirlac has any latitude to even revoke, sanction, suspend to sermonize a cistercian of the abbey.
- 3. The other procedure is enacted by the chapter of the abbey in a payment entitled " Loads and dignitaries of the abbey".
In Cistercium MATER Nostra Nominates, by the grace of Aristote and of Christos, may Faith and Reason to guide you and that Saint Arnvald the dispenser of justice, protects you. Ludic greetings and blessings aristotelicians.
Signed and sealed in this day of June 16, 1457, by me, His Lordship Frère Roger, within the Cistercian abbey St-Arnvald of Noirlac.
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